2008/03/12

Växtvärk

Känslan av acceptans kan vara otroligt befriande och samtidigt fullkomligt förödande; känslan att finna sig i något eller känslan av att ge upp. Jag vill inte känna att jag har gett upp, men på samma gång dras jag allt djupare ner av mina egna handlingar, allt på grund av min oförmåga att säga nej.

Redan 1931 formulerade arkitetekten Gunnar Asplund orden som fortfarande känns aktuella för mig, även om han ämnade att försvara funktionalismen och hade nog inte en tanke på den filosofiska aspekten: “acceptera den föreliggande verkligheten – endast därigenom har vi utsikt att behärska den”.

2 kommentarer:

Karin sa...

Hej darling. Läste om quarter-life crisis och det är ju SÅ träffande. Ord på känslor. Kom ihåg dock att vi är flera som känner likadant. VW hjälper!! PoK Kurri

Karin sa...

Ja, du hittade artikeln? Jag ska skriva ett inlägg om den också. Och VW rocks, kolla gcal! PoK